Er du desværre nødsaget til at opsige nogle medarbejdere? Hav styr på din før-, under- og efter-faser.
Det lyder jo ganske nemt. Men hver fase indeholder mange delelementer og overvejelser. Det er ikke kun den opsagte det handler om. Det handler også om, hvordan virksomheden kommer godt og sikkert videre. Der skal skabes tryghed hos de tilbageværende medarbejdere og fremdrift i virksomheden.
I den nye virkelighed vi befinder os i, skal du måske gennemføre samtalen online. Det gør ikke situationen bedre, måske snarere mere kompliceret. For hvordan sikrer du værdighed og omsorg gennem en skærm? Det er noget af en anderledes opgave end face to face. Det kræver solid forberedelse, så opsigelsessamtalen bliver så god og værdig som mulig, under forhold, hvor du ikke kan andet end at lytte. Du kan ikke tilbyde et glas vand eller anden omsorg. Vi har samlet de bedste råd fra vores erhvervspsykologer om, hvordan du som leder kan forberede dig til opsigelsessamtalen – også hvis det skal foregå online.