Hold den gode tone og tænk før du taler

Af Marketing koordinator Ida Maria Jiman

Hold den gode tone og tænk før du taler

Trivsel handler ikke kun om sammenhæng mellem opgaver og kompetencer, work life balance og fodboldborde i kantinen. Det handler i lige så høj grad om, hvordan vi taler til hinanden. Den hårde og nedladende tone smitter, men det gør den gode heldigvis også.

Tal ordentligt til hinanden- det betaler sig.

Vi skal værne om en god og professionel omgangstone på arbejdet. Det handler nemlig om trivsel. For trivsel på arbejdspladsen er en vigtig faktor for både den menneskelige og økonomiske bundlinje.

“Tal ordentligt – det koster ikke noget” lød det i reklamerne fra et telefonselskab i starten af 2010. Men omvendt indikerer adskillige studier, at det rent faktisk koster på bundlinjen, hvis ikke vi taler ordentligt til hinanden på arbejdspladsen. Flere analyser viser, at trivsel og bundlinje hænger uløseligt sammen.

Vi ved, at tryghed, tillid og gode relationer er afgørende for trivsel, præstationer og fastholdelsen af medarbejdere. Undersøgelser har vist, at det ikke bare er rart, når vi taler pænt til hinanden – det kan faktisk også forbedre vores evne til at præstere, når vi behandler hinanden godt på arbejdet.

De fleste af os genkender situationer fra arbejdslivet, hvor enten uhensigtsmæssig kultur, ledelse eller struktur udfordrer arbejdsmiljøet.

“Som autoriseret rådgiver indenfor det psykosociale arbejdsmiljø ved vi, at psykologisk tryghed i et team er den afgørende faktor, der bestemmer om, et team er i stand til at innovere og performe på det højst mulige niveau” fastslår Erhvervspsykologisk rådgiver i Hartmanns; Louise Luxhøi. Og måden vi taler med og til hinanden på hænger sammen med oplevelsen af trivsel og tryghed på jobbet.

Tænk før du taler

Det handler ikke kun om, hvad du siger, men i høj grad også hvordan. Hvordan taler I til hinanden på arbejdet? Hvis en kollega spørger om hjælp til noget, du måske selv synes er almen viden, hvordan svarer du så? Bliver det et nedladende; ”Hvor længe er det nu lige, du har været her?” eller svarer du på spørgsmålet og siger. Spørg igen, hvis du er i tvivl? Inderst inde ved vi det jo godt. Det sidste svar, gør din kollega tryg i at spørge, tryg i at erkende egen uvidenhed og ja tryg i relationen. Den gode tone er som udgangspunkt anerkendende og respektfuld og fremmer trivsel og performance.

Den hårde tone smitter

Vi oplever lige nu en øget efterspørgsel fra virksomheder, der ønsker at skabe mere innovation, effektivitet og produktivitet ved at udvikle trivslen og den psykologiske tryghed blandt medarbejderne. En hård tone smitter, men det gør den gode heldigvis også understreger Louise Luxhøi. Så er der sneget sig en hård tone ind på kontoret, så kan du heldigvis gøre noget ved den.

1.    Sæt kommunikation og tone på tavlen til det næste personale møde.
2.    Tal åbent om, hvad den gode tone betyder for den enkelte.
3.    Hjælp hinanden. Den gode tone er et fælles ansvar

Tag aktivt ansvar for den positive kommunikation på arbejdspladsen, og lad den gode tone forplante sig i virksomheden.

 

Kilde: Christine Porath: Why being respectful to your coworkers is good for business | TED Talk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gode råd og tips så du er klædt på til arbejdsmarkedet